Közel a visszaszámlálás – újabb mérföldkő a WISDOM projektben
A WISDOM project, amely az Európai Űrügynökség (ESA) NAVISP programja keretében valósul meg, újabb jelentős állomásához érkezett: az elmúlt hónapok intenzív mérnöki, integrációs munkájának eredményeként sikeresen lezártuk a TRR (Test Readiness Review) fázist, amely hivatalosan is a gyártási szakasz lezárását jelenti. Ez azt is jelzi egyben, hogy elkészült a két, 3 unit méretű műhold, amelyek készen állnak a további tesztelésekre. A projekt ezzel belépett a végső felkészülési fázisba, amellyel kézzelfogható közelségbe került az indítás időpontja.
A gyártási szakasz kihívásai – nem csak összeszerelés
A WISDOM nem egy hagyományos CubeSat misszió – a gyártási fázis során minden egyes komponensnél új mérnöki kérdéseket kellett megválaszolnunk. A rendszerbe integrált úttörő technológiák – mint a fedélzeti PNT (pozicionálás, navigáció és időszinkronizálás), a műholdak közötti kommunikáció, vagy az autonóm döntéshozatalra is képes IPC – már önmagukban is komplexitást jelentettek. Ezek megbízható működését viszont a kis méretű, szigorúan korlátozott erőforrásokkal rendelkező platformba kellett beépíteni.
Új hardver –szeparációs mechanizmus
Kiemelt mérnöki feladat volt a két CubeSat űrbeli szétválasztását biztosító szeparációs mechanizmus fejlesztése. A mechanikusan összekapcsolt műholdak biztonságos szétválasztását egy testreszabott HDRM (Hold Down Release Mechanism) végzi, amelynek működését földi parancs aktiválja. A mechanikai integráció és a robusztus működés biztosítása különösen nagy figyelmet igényelt a gyártás során.
Helymeghatározás extrém körülmények között – OWL rendszer GNSS-tesztelése
A fedélzeti OWL (Orbital Whereabout Locator) rendszer nemcsak kommunikációs eszköz, hanem a műholdak pozíciómeghatározásának is kulcseleme. A rendszer fejlesztése során külön figyelmet kapott az integrált GNSS-vevő működésének tesztelése, különböző orientációs és mozgási helyzetekben. Ennek érdekében az OWL FlatSat-ot és egy GNSS szimulátort kapcsoltunk össze az Emerson Hungary laboratóriumában. A cél az volt, hogy valósághű körülmények között igazoljuk a fedélzeti helymeghatározó képesség megbízhatóságát, még stabil orientáció szabályzás hiányában, azaz véletlen bolyongás közben is.
Intelligens IPC és hajtóműrendszer
Az ütközéselkerülő manőver demonstrációját lehetővé tevő IPC (Intelligent Payload Controller) egy valós időben működő döntéshozó rendszer, amely az OWL adataira építve vezérli a hajtóműveket. Az IPC integrációja során össze kellett hangolni a hardveres és szoftveres interfészeket, valamint a kommunikációs protokoll is fejlesztéseket igényelt.
Hajtóműtechnológia – közös partnerség
A C3S a hajtóműtechnológia terén partnerségre lépett a finn Aurora Propulsion Technologies céggel. Az IoD (In-orbit Demonstration) küldetéshez az egyik 3U műhold négy mini tolóhajtóművet, a másik pedig egy nagyobb, deorbitálásra tervezett plazmaféket kapott. A mini hajtóművek a műhold manőverezéséért felelnek, biztosítva a szükséges pályamódosításokat és az ütközések elkerülését. A kevesebb, mint 1U méretű plazmafék nemcsak technológiai újdonság, hanem a fenntarthatóság záloga is, ezért bizonyítanunk kellett, hogy az 1 hónapos folyamatos működés során, képes legalább 5 km-rel csökkenteni a műhold pályamagasságát, ezzel teljesítve az előírt deorbitálási követelményeket. Az integrációt az Aurora szakembereivel közösen végeztük a C3S laboratóriumában, ahol a hajtóműveknél a fűtési, míg a plazmafékeknél a kommunikációs és állapotellenőrző teszteket is sikeresen teljesítettük.
Elindult a tesztelési fázis – közel a start
A gyártási szakasz lezárultával a WISDOM projekt a végső felkészülési fázisba lépett. A műholdak jelenleg a környezeti és funkcionális teszteken esnek át, amelyek célja a teljes rendszer repülésre való alkalmasságának igazolása. A környezeti tesztek során vibrációs, termo-vákuum (TVAC) és elektromágneses kompatibilitási (EMC) teszteket végzünk akkreditált külső létesítményekben, míg a C3S laborjaiban funkcionális, hosszú távú burn-in és end-to-end rendszertesztek zajlanak. A kampány kiterjed a fedélzeti szoftverek, az autonóm irányítórendszer, valamint a kommunikációs és hajtómű-alrendszerek részletes vizsgálatára is. A teljes tesztelési folyamat július végére zárul le, ezzel előkészítve a műholdak 2025 augusztusára tervezett amerikai integrációját.